حمله به نماد ها و شعائر دینی

 

 

4- حمله به نماد ها و شعائر دینی

«شعائر جمع شعیره به معنای علامت و نشانه آمده است »[1] و در اصطلاح در معنای عام استفاده شده است و « منحصر به موارد تصریح شده در قران نیست ؛ بلکه هر مکان و علامتی که برای عبادت باشد و انسان را به یاد خدا بیاندازد ، جزء شعائر اسلامی محسوب می شود .»[2]

اصلی ترین ویژه گی نماد ها این است که همه نماد ها به ماورای خود اشاره کرده و در عین حال ، در واقعیت چیزی که بدان اشاره می کنند شریک هستند . نظیر حج که به عنوان شعائر الهی از آن یاد می شود و در عین حال جزئی از دین نیز می باشد .در نتیجه هر گونه خدشه و آسیب به آنها ضربه زدن به اصل دین است . آنچنان که هر گونه حمایت و ارزش گذاری نیز موجب تقویت دین می شود . قران کریم در مقام تشویق افراد برای تعظیم شعائر الله ، انجام این حرکت را از نشانه های تقوا می شمارد .

« ذلِکَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ »[3]

این است( سخن حق ) و هر کس شعائر(دین) خدا را بزرگ دارد این از صفت دلهای با تقواست.

در این میان دشمن به جهت سبک کردن و سست شمردن دین به نماد های دینی حمله کرده و آنها را مسخره و خرافی جلوه می دهد . تا از این طریق از عظمت آنها در نظر مسلمانان بکاهد. از این رو افرادی که در معرض چنین تهاجماتی قرار بگیرند ، به زودی دچار سستی در انجام فرامین دینی می شوند .

نمونه هایی از این اقدامات دشمن عبارتند از:

  • الف : مسخره کردن انبیاء

« يا حَسْرَةً عَلَي الْعِبادِ ما يَأْتيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ »[4]

دریغا بر بندگان! که هیچ فرستاده ای بر آنها نمی آمد مگر اینکه پیوسته او را استهزا می کردند.

 

  • ب : بی اهمیت جلوه دادن قران

وَ إِذا تُتْلي‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا قالُوا قَدْ سَمِعْنا لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطيرُ الْأَوَّلينَ[5]

و چون آیات کتاب ما بر آنها خوانده شود ( از فرط عناد و خود بزرگ بینی ) گویند: البته شنیدیم ، و اگر بخواهیم ما نیز همانند این را می گوییم این نیست جز افسانه های پیشینیان.

  • ج : تخریب مساجد

« وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً »[6]

و اگر خدا برخى از مردم را بوسيله برخى [ديگر] دفع نمى‏كرد، ديْرها و كليساها و كنيسه‏ها و مساجدى كه نام خدا در آن بسيار برده مى‏شود، حتماً ويران مى‏شد.

دشمنان همیشه بر این کار اهتمام داشته اند . و در عصر کنونی نیز از لجاجت و دشمنی دست بر نمی دارند . چنانچه با درست کردن کاریکاتور تمثال مبارک نبی گرامی اسلام ( صلوات الله و سلامه علیه) و مسخره کردن برخی از علما دینی سعی در شکستن قداست نماد های دینی دارند.

 

 [1] - قاموس قران ، ج 4 ، ص 42

[2] - روضه البهیه فی شرح لمعه الدمشقیه ، ج1 ، ص 217

[3] - سوره حج ایه 32

[4] -سوره یس ، ایه 30

[5] - سوره انفال ، آیه 31

[6] - سوره حج آیه 40

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: قران شناسی و تفسیر

تاريخ : سه شنبه 3 / 11 / 1395 | 23:12 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.